Er zijn 1001 marketing- en salestechnieken. Mensen die je vertellen dat het allemaal volgens het boekje moet. Dat je op elk sociaal platform aanwezig moet zijn. Dat je tig funnels moet hebben.
Gaan je sales door het dak als je dit allemaal doet? Aanzienlijke kans van wel. Het kost je alleen klauwen vol geld en veel meer tijd dan je lief is.
Maar je moet helemaal niks. Je kunt je bedrijf voor jou laten werken. Kost veel minder moeite, het maakt je waarschijnlijk blijer en je (potentiële) klant merkt het ook op als jij echt met plezier aan je bedrijf werkt. En met goede SEO content vindt die potentiële klant jou óók als je op vakantie bent, je voorlees duties volbrengt op de basisschool of als jij lekker ligt te slapen.
Focus
Energie steken in iets dat je zelf totaal niet ziet zitten, levert weinig op. Je ziet er elke dag weer tegenop om bijvoorbeeld reels of youtubevideo’s te maken. Om een hele salespagina in elkaar te draaien.
Maar dat hoeft ook helemaal niet.
Kies een paar marketingkanalen die werken voor jouw publiek én waar je zelf blij van wordt (wat je vrij moeiteloos af gaat of wat je makkelijk kunt uitbesteden). Zo ben je ook niet een groot gedeelte van je tijd kwijt aan marketing. Tijd die je kunt besteden aan het helpen van klanten.
Platform kiezen
Praat je heel makkelijk? Kies dan voor een podcast.
Vind je video helemaal geweldig? Start een Youtubekanaal en implementeer je video’s in je andere content (win-win).
Schrijf je liever? Ga dan bloggen en deel je blogs via een of meer socials van jouw keuze.
Gebruik je SEO in jouw blogs, show notes en video-omschrijvingen, dan ga je waarschijnlijk ook stijgen in de zoekresultaten in zoekmachines. Je kunt je blogs of social content ook in Google Mijn Bedrijf delen.
Crosspost jouw content
Één verhaal of stuk content kun je via meerdere kanalen verspreiden. Je hoeft niet voor elk kanaal steeds unieke content te creëren. Steek het in een ander jasje en het werkt ook op een ander kanaal!
- Film je podcastopname en plaats hem zowel op de podcast apps als op Youtube.
- Gebruik stukjes uit je video’s om als Reels of stories te plaatsen en/of post het hele filmpje als IGTV.
- Plaats je video’s ook op je website (embed via Youtube hè, anders wordt je website tering traag en dat vinden je potentiële klanten én (dus) Google niet leuk).
- Gebruik blogs om social media posts en Pinterest pins te maken.
- Neem je nieuwste blogs en links naar je video’s op in je nieuwsbrief of andere mailfunnels.
- Verzamel reviews in Google Mijn Bedrijf en plaats ze ook op je website en in social media content.
SEO
Je content kun je dus gemakkelijk via meerdere kanalen delen. Maar als je maar lukraak iets schrijft of filmt, zal het je weinig (nieuwe) klanten opleveren. Een beetje strategie is dus wel handig.
SEO kan in vrijwel alle marketingkanalen verwerkt worden. Vet hè? (Ik vind van wel.)
Door in je webteksten en blogs consistent relevante informatie te delen met je juiste zoekwoorden (dus zonder “keyword stuffing”), trek je de juiste mensen (potentiële klanten!) naar jouw website en kun je hen overtuigen van jouw expertstatus. Dit vergroot de kans dat ze jouw gratis weggever downloaden, zich inschrijven voor je nieuwsbrief, je gaan volgen op je socials of zelfs al iets van je kopen!
Zoektermenonderzoek
Het is dus vrij essentieel te noemen om de juiste zoektermen helder te hebben. Dan kun je namelijk doelgericht content maken zonder dat je eerst zuchtend en steunend op je werkplek zit: “wat moet ik nú weer schrijven/filmen/zeggen?”
Het lijkt je natuurlijk helemaal te gek om snel en makkelijk de juiste informatie over te brengen, maar om nou een hele speurtocht te doen naar de juiste zoekwoorden? Daar heb je vast geen zin in.
Geen stress. Want ik heb daar dus wél zin in!
Hier vind je wat een zoekwoordenonderzoek van mij voor jouw business inhoudt. Ben je enthousiast en wil je jouw content gaan rocken met de juiste zoektermen? Stuur me dan een mailtje of een Instagram DM.